donderdag 28 februari 2008

Virus

Aangezien het eerste boek van Preston & Child mij vrij goed was bevallen, heb ik hun tweede werk ook maar eens ter harte genomen. Het is opnieuw een thriller.

Virus, Originele titel : Mount Dragon, ISBN 90-245-2494-6 door Preston & Child.

Even de korte samenvatting schetsen. In de afgelegen woestijn van New Mexico doet een groep briljante genetici in het diepste geheim experimenten met het meest voorkomende virus ter wereld: het griepvirus. Het farmaceutische concern GeneDyne denkt enorme winsten te behalen met een middel om griep te voorkomen. De remedie: manipulatie van het menselijk DNA.
Maar Guy Carson, een jonge, ambitieuze wetenschapper ontdekt echter dat genetische manipulatie niet zonder risico's is: de kans is groot dat het griepvirus verandert in een killervirus.

Het is zeker en vast een spannend boek, en laat je ook eventjes nadenken omtrent genetische manipulatie. Hier en daar slaat de fantasy van de auteurs wel eens op hol, maar dit doet zeker geen afbreuk aan het verhaal. Wel zorgt het ervoor dat het soms wat onrealistisch overkomt, zeker als je zelf vertrouwd bent met bepaalde onderwerpen die ze aansnijden. De ontknoping stelde mij ook wel een beetje teleur. Het lijkt erop dat ze er snel een einde aan willen breien hebben. Toch neemt dit niet weg dat het een aangenaam boek is om te lezen, en het bouwt de spanning langzaam op. Aangezien ik het boek in een dikke week heb uitgelezen, laat dan ook wel vermoeden dat ik het leuk vond.

0 reacties: