woensdag 5 maart 2008

The Dungeon Master is no more

De droeve berichten blijven zich opstapelen. Vandaag raakte ook het nieuws bekend dat Gary Gygax, op 69-jarige leeftijd is overleden.
Gary Gygax is niemand minder dan de bedenker van het overberoemde rollenspel Dungeons & Dragons, dat ons tot de dag van vandaag nog altijd wekelijks in zijn ban houdt.

Hoe zou de spellenwereld er uitgezien hebben zonder deze man? Toen hij in 1974 de eerste versie van Dungeons & Dragons op de wereld los liet, kon niemand voorspellen welke impact die release zou betekenen op gebied van role playing games, en zelfs op de hedendaagse computergames.
Hoeveel rollenspellen zijn er niet gemaakt, geïnspireerd op zijn creatie? Hoeveel computerspellen zijn er niet gemaakt gebaseerd op het D&D universum? Denk maar eens aan Baldur's Gate, Neverwinter Nights, ... Kortom, hoe zouden de fantasy games eruit gezien hebben zonder deze man? Onrechtstreeks heeft hij zelfs in grote mate bijgedragen aan mijn leven, want indien er geen Dungeons & Dragons geweest was, zou ik ook mijn vrouw niet leren kennen hebben.

Toen ik midden de jaren '80 geconfronteerd werd met Dungeons & Dragons zou ik nooit durven denken dat ik nu, meer dan 20 jaar later datzelfde spel nog altijd speel, en mij nog altijd evenveel amuseer als toen.

De spellenwereld verliest een groot man.

Respect, and may he live on in our adventures !

2 reacties:

Erik zei

Het is altijd jammer wanneer een vruchtbare, creatieve, en stimulerende geest verdwijnt. Een toast ter zijner nagedachtenis op onze volgende sessie?

Iris zei

we zullen hem op onze volgende sessie eren door het verslaan van alle monsters, en het stijgen van een level ;-)
Een toast, op een groot man..