dinsdag 9 juni 2009

Gran Torino

Nu ik toch met filmbesprekingen bezig ben, kan er gerust nog eentje bij. Gisterenavond eens in mijn filmcollectie gedoken, en via mijn Popcorn Hour de laatste film van Clint Eastwood op mijn tv getoverd.

Gran Torino is dus de laatste film van en met Clint Eastwood, waar hij de rol vertolkt van Walt Kowalski. Kowalski is een oorlogsveteraan uit de Koreaanse oorlog, en is een echte brompot. Zijn vrouw is recentelijk overleden, en de buurt waar hij woont is in verval. De buren zijn oosterse immigranten waar hij niet echt hoog mee oploopt ... integendeel. Zijn enige troost is zijn Ford Gran Torino uit 1972 die hij tot in de puntjes verzorgt. Maar wanneer de buurjongen een poging onderneemt om zijn wagen te stelen in opdracht van een Hmong-bende, neemt zijn saaie bestaan een drastische wending.

Dit is zonder meer een meesterwerk, met enkele verrassende plotwendingen en een fraaie climax. Clint Eastwood, maar ook de andere minder bekende acteurs zijn echt top. Deze film laat een diepe indruk na. Deze film krijgt van mij een dikke 9/10. Aanrader !

0 reacties: