donderdag 16 april 2009

Mister B. Gone

Nog eens snel een korte boekbespreking. Het was lang geleden dat ik nog iets van Clive Barker gelezen had (shame on me), en daarom dat ik nog eens in mijn collectie ben gaan snuisteren. Ik had dit boek vorig jaar gekocht in Nederland. Ik heb de vertaalde Nederlandse versie (Meneer W.E.G. Wezen) gelezen (en dus ook gekocht).
Originele Titel : Mister B. Gone
ISBN 9789024528370 door Clive Barker.

Het boek zelf is hardcover, heeft een zéér mooie kaft, en ook de gewone pagina's zijn zeer mooi. Op gebied van uiterlijk is dit zonder twijfel mijn mooiste boek. Maar is het dit ook op literair gebied?

Ik heb er in elk geval van genoten, al is het zeker niet zijn beste werk. Het is wel uniek, daar het boek zelf eigenlijk het hoofdpersonage is. De vertaling zal misschien niet de authentieke sfeer van het origineel kunnen benaderen, maar desondanks was het een verademing om nog eens iets van Clive Barker te lezen.

Korte samenvatting :

De persoonlijke memoires van een uit de hel ontsnapte demon die zich tot doel heeft gesteld een eind te maken aan al het goede in de mensenwereld.

Clive Barker waarschuwt al in de aanhef van dit boek: 'Verbrand dit boek, het kan beter niet gelezen worden, meteen weggooien of, nog beter, vernietigen.'

Zijn waarschuwing geldt de memoires van een demon, een nimmer uitgegeven manuscript waarvan slechts één gedrukt exemplaar bestaat dat in 1438 diep is begraven door een hulpje van de uitvinder van de drukpers, Johannes Gutenberg. Het hulpje had daar goede redenen voor...

De spreker, de demon Jakabok, heeft zich verstopt in elk woord van de memoires. Daarmee maakt hij het boek tot een machtig middel van de krachten der duisternis om aan alles wat in de mensenwereld mooi, goed en heilig is voorgoed een eind te maken.

En deze Jakabok ontsnapt, overigens door een ongelukkig toeval, aan zijn ondergrondse hel - die veel weg heeft van die van Dante - en begint met veel verve aan zijn door hemzelf opgelegde taak.

0 reacties: