dinsdag 22 juli 2008

Cloverfield

Tja, twee filmbesprekingen op één dag. Het is niet van mijn gewoonte, maar na thuiskomst van de bioscoop heb ik mij nog eventjes voor mijn tv genesteld, en de dvd van Cloverfield uit mijn collectie gehaald. Hij stond er al een tijdje, en heb hem nu voor het eerst bekeken.

Ik had al verschillende kritieken over deze film gehoord. De éne vond hem fantastisch, de andere vond er maar niks aan. Mij dan maar baseren op waar ik wel zeker van was, namelijk, dat het een thriller/horrorprent was, gefilmd uit het vuistje (handycam style), en het over een monster ging in Manhattan New-York.

Het verhaal zelf gaat over een stel vrienden die een afscheidsfeestje organiseren voor één van hen die voor zijn werk naar Japan gaat. Alles wordt opgenomen door één van de aanwezigen met een handycam, die van alle gasten een kleine anecdote opneemt. En dan plotseling breekt de hel los. Eerst wordt er gedacht aan een aardbeving, maar het blijkt veel erger dan dat ... en veel dodelijker. De cameraman van dienst blijft het hele gebeuren filmen, en dat is dan ook wat deze film speciaal maakt.

De film op zich kan je een beetje vergelijken met een kruising tussen 'The Blair Witch project' en 'Godzilla', maar dan enkel met de beste elementen van beide. Alhoewel het een héél andere film is. Door het unieke camerastandpunt bleken in de Verenigde Staten nogal wat mensen last te hebben van zogenaamde 'Motion Sickness'. Of waren ze misschien zo bleek van de spanning en horror? Wie zal het zeggen?

Wat mij betreft is deze film zeer geslaagd. Vanaf het begin weet je dat er iets te gebeuren staat, en als het eenmaal begint, zit je op het puntje van je stoel, tot het einde van de film. Enig minpunt misschien is dat de film nogal aan de korte kant is, en dat ze sommige personages niet de diepgang gegeven hebben die ze eigenlijk wel verdienden. Officieel 85 minuten, maar daar mag je gerust 15 minuten afhalen voor de aftiteling. Dus, 70 minuten film is niet heel veel, maar je zal je met deze film in elk geval geen minuut vervelen. Mijn persoonlijke eindscore : 7.5/10.

2 reacties:

Erik zei

Kung Fu Panda krijgt een hogere score dan Cloverfield? Interessant... ;)

Het boeiende aan Cloverfield is ook dat de makers erin slaagden heel veel over de film geheim te houden tot de release. De eerste keer dat je het monster kon zien, was vaak pas wanneer je in de bioskoop zat.
Ook op het feestje aan het begin van de film wisten vele acteurs nog niet de details van waar de film over ging. Voor een vrij onbekende regisseur kreeg Matt Reeves blijkbaar veel krediet van Paramount.

Dat de film voor 90% gedraaid werd op een set in Hollywood, en niet in New York zelf, heeft daar wellicht bij geholpen...

Judge Fredd zei

De lagere score voor Cloverfield heeft veel te maken met de lengte van de film. 70 minuten is echt wel te kort, dus daar heeft hij toch wel minstens een half punt verloren.